Nieuws

Scholieren vliegen in motorglider

Scholieren vlogen zaterdag 12 mei zelf met een zogeheten motorglider. Instructeurs stijgen op met draaiende motor. De scholieren bestuurden in de lucht de kist als zweefvliegtuig. Zelf vliegen is onderdeel van het uitgebreide Techno Challenge programma waaraan scholieren op verschillende scholen in Zuid Kennemerland meedoen. Een verslag van Samuel Tiersma van de Leonardo School.


Toen we bij vliegveld Hilversum aankwamen, ging ik eerst naar de vliegtuigen daar kijken. Daarna ging ik naar vliegschool DWARF. Toen ik aankwam waren er al veel mensen. Ik moest me eerst melden bij meester Ed van de Graaf Floris school, zodat hij wist dat ik er was. Omdat we nog wat moesten wachten heb ik Sabine geïnterviewd. Zij werkt op het vliegveld. Het interview staat onder dit verslag.

 

Na het interview ging ik het fototoestel van mijn vader eventjes uittesten, zodat ik wist hoe ik in het vliegtuig ermee foto's kon maken. Toen waren de piloten klaar van de sessie ervoor en kon ik gaan vliegen. Ik nam het fototoestel mee. Mijn instructeur heette Piet en ik liep met hem naar het toestel. 

 

Cockpit
Eerst legde hij uit waar de metertjes op de cockpit voor dienden. Je had er een voor je snelheid, hoogte en een om te zien of je omhoog of beneden gaat. Ook liet hij de stuurknuppel zien, daarop zat een knopje. Ik vroeg waarvoor die diende en hij zei dat hij voor de radio was. Iedereen kon aan de stuurknuppel zitten, want hij was best lang. Hij legde ook uit, dat je niet grote bewegingen met de stuurknuppel hoefde te maken. Hij deed de gordel om en toen gingen we echt rijden.

 

Loosdrechtse Plassen
We taxieden naar de startbaan. Daarna ging Piet opstijgen. We moesten eerst vaart maken en toen stegen we op. In het begin was het voor mij wel wennen, want ik had nog nooit eerder gevlogen. Al snel kwamen we erg hoog. We vlogen over de Loondrechtse plassen en dat was een heel mooi uitzicht. Ook zagen we nog allemaal dorpjes en een molen. Ook zag je schepen zien. Toen we eenmaal erg hoog waren, mocht ik ook aan de stuurknuppel zitten.

 

KLM
Je hoefde er eigenlijk niet zo heel veel mee doen, maar het was in het begin wel leuk om hem te besturen. Van Piet moest ik naar Amsterdam vliegen. Toen we vlogen zag ik de Amsterdam ArenA. De Amsterdam ArenA was wel best wel klein vanuit het vliegtuig gezien. Ik vroeg of we er boven op mochten vliegen, maar dat mocht niet. Die regio was namelijk van Schiphol. Daar vlogen namelijk de echte passagiersvliegtuigen van bijvoorbeeld de KLM.

 

G-krachten
Na een tijdje gingen we richting Utrecht vliegtuig. Toen we richting Utrecht vlogen ging Piet opeens het vliegtuig steil naar beneden laten vallen. Je voelden toen we G-krachten, net als in de achtbaan. Dat was best wel cool. Daarna ging Piet het vliegtuig snel omhoog laten vliegen. Dat was ook cool, want ook toen voelde ik echte G-krachten. Daarna gingen we GELUKKIG rustiger aandoen. We moesten toen weer terug naar Vliegveld Hilversum in Nieuw-Loonsdrecht om te vliegen. Aangezien Piet toen het vliegtuig moest besturen, kon ik snel nog wat foto's maken. We vlogen naar achter het vliegveld en toen maakten we een bocht, zodat Piet goed kon aanvliegen om te landen. De luchtverkeersleider zei toen 'Ga je gang Piet' en toen ging hij landen.

 

Zwabberen
De startbaan was ook meteen de landingsbaan. Maar eigenlijk kon je niet echt van start- of landingsbaan spreken, want dat was gewoon gras. Toen ging Piet het vliegtuig weer naar het gras sturen, en toen was de vlucht helaas al afgelopen. Piet deed mijn gordel uit en toen stapten wij uit het vliegtuig. We moesten toen weer terug naar vliegschool DWARF lopen. Daar liet ik mijn vader de foto's zien die ik tijdens de vlucht had gemaakt. Tijdens de vlucht was het best moeilijk foto's maken, omdat het vliegtuig soms best wel aan het zwabberen waren. Toch waren er best wel wat foto's goed gelukt. Daarna gingen ik nog even praten en zeggen hoe het nou eigenlijk was om te vliegen. Toen moesten we weer naar huis. Uiteindelijk had ik nog een hele foto gemaakt tijdens de vlucht:

 

Interview

Wat is uw naam?
Mijn naam is Sabine.

 

Wat is uw beroep?
Ik werk bij de operations. 

 

Waarom hebt u van dit beroep gekozen?
Omdat ik heel erg van kleinschalige luchtvaart houdt.

 

Welke opleiding heeft u gedaan?
Ik heb eigenlijk niet echt een opleiding aan een school gedaan. Maar ik heb wel 30 jaar in zweefvliegtuigen gevlogen en 25 jaar in het bestuur gezeten.

 

Wat was het eerste vliegtuig dat u bestuurde?
Het eerste vliegtuig waarin ik vloog was de ASK 13.

 

Is een vliegtuig besturen moeilijk?
Omdat ik het al zo vaak gedaan hebt, vind ik vliegen niet meer heel erg moeilijk.

 

Wat vind u het moeilijkst?
Ik vind vliegen met harde wind het moeilijkst.

 

Moet u ook wel eens 's nachts werken?
Nee, ik hoef niet 's nachts te werken.

 

Wat vind u het leukste van vliegen?
Ik vind het uitzicht tijdens het vliegen erg mooi. Het is leuk om het land van boven te zien.

 

Wat vind u minder leuk?
Ik vind het minder leuk dat dit vliegveld altijd word bedreigt. Er zijn veel mensen die er last van hebben en ook veel mensen willen dat het vliegtuig sluit.

 

Wat is het engste wat u ooit heeft meegemaakt? 
Een keer was ik aan het vliegen. Er zat toen een vliegtuig voor me die door een wolk heel erg omhoog ging. Toen ik door die wolk ging, ging ik alleen omlaag. Ik was bijna op een weiland geland, maar kwam gelukkig nog net op het vliegveld.

Over Techportal

Techportal ontsluit informatie voor leerkrachten, schoolbestuurders, ondernemers en ouders over het versterken van het technisch (beroeps)onderwijs en activiteiten met een contextrijke leeromgeving. Via het Doeprogramma stimuleren wij samenwerking tussen scholen en bedrijven in de regio om de doelstellingen van het Techniekpact 2020 te realiseren.

Copyright © 2018 techportal.nl. All rights reserved. - Disclaimer