Nieuws

Quirijn Emondt: “Nieuwe vaardigheden zijn hard nodig. Laat bedrijven ons helpen.”

Vernieuwend onderwijs en techniek zijn twee passies die Quirijn Emondt (35) moeiteloos verenigt. Quirijn is als inval-leerkracht verbonden aan Stichting Talent, een groep van tien basisscholen in Hoorn. Hoe krijgt hij kinderen warm voor techniek?


 

“Misschien is het mijn bèta-achtergrond, maar ik zie dat we als basisonderwijs nog te weinig doen aan de nieuwe vaardigheden. Kinderen van groep 8 gaan al over pakweg acht jaar de wijde wereld in, in beroepen die nu nog niet bestaan. Hoe bereid je ze daarop voor? Natuurlijk moeten ze de basis onder de knie hebben. Maar bij de snel veranderende wereld hoort ook dat ze nieuwe vaardigheden leren. En daar kun je wat mij betreft niet vroeg genoeg mee beginnen.”

 

Naar een vaardighedenmaatschappij
Quirijn doelt niet alleen op computervaardigheden, maar ziet dat breder. “Bijvoorbeeld reflectief vermogen ontwikkelen om je eigen koers uit te stippelen en te bepalen wat je wilt leren. Dan moet je jezelf kunnen analyseren en evalueren, en nieuwe plannen kunnen ontwikkelen. Heel anders dan wat ik nog steeds vaak in het basisonderwijs zie: ik doceer en jij leert. De samenleving verandert heel snel van een kennismaatschappij naar een vaardighedenmaatschappij. Met de juiste vaardigheden kom je verder. Kennis kun je overal vinden.”

 

Energie en groei
Waar komt zijn gedrevenheid vandaan? Quirijn: “Ik wilde toen ik jong was verder in computertechniek en psychologie, maar was daar nog niet klaar voor. Toen ben ik eerst Pabo gaan doen en daar blijven hangen. Want het is prachtig om jonge mensen iets te leren en naar een volgend niveau te brengen. Ze tot hun maximale potentie laten uitgroeien. Toch blijf ik een bèta. Ik vind het leuk om dingen uit elkaar te halen, te bekijken hoe ’t werkt en weer in elkaar te zetten. Die bèta-kant mis ik een beetje in het basisonderwijs. En kinderen missen dat ook, met name jongens. Die moeten hun energie op een andere manier kwijt. In plaats van in de boeken te duiken willen zij ook met hun handen werken, dingen uitproberen, en bouwen aan iets dat in actie komt, dat echt gaat werken. Dus kijk eens verder, er is zoveel meer mogelijk...”

 

Micro:bit en Ozobot
Dat leerkrachten niet aan vernieuwing toe komen, heeft volgens Quirijn alles te maken met de werkdruk. “Ze voelen zich onder druk gezet om doelen voor rekenen en taal te halen. Andere zaken schieten er dan bij in. Ook zijn de middelen op scholen vaak beperkt. Maar techniek hoeft niet duur te zijn. Wij werken nu bijvoorbeeld met Micro:bit, computertjes die niet groter zijn dan een printplaatje en waar je veel kanten mee op kunt. Het is zoveel leuker en nuttiger als je met de klas eens de handleiding doorneemt en ermee aan de slag gaat. Of leer samen eens een Ozobotje programmeren met de programmeertaal Scratch. Kinderen leren er gestructureerd denken van en krijgen direct feedback als ze iets niet goed hebben aangepakt. Zo worden ze eigenaar van hun eigen leerproces.”

 

Bedrijven kunnen helpen
Onlangs was Quirijn met zijn klas naar een PET-event. Hoe heeft hij het ervaren? “Ik was erg onder de indruk dat er zoveel te ontdekken viel. En dat is juist heel bevrijdend voor kinderen, dat je even niet volgens een vast patroon dingen leert, maar vrij mag ontdekken en doen. Ik vond ook de enorme variatie aan workshops van bedrijven erg inspirerend. Dat mag wat mij betreft wel meer de klas in komen. Laat bedrijven meer met scholen samenwerken. Het is in beider belang dat het onderwijs en bedrijfsleven beter op elkaar aansluiten. Dat kan versterkend werken. Samen komen we verder.”

 

Computervaardig
De komende tijd maakt Quirijn graag werk van vernieuwing bij ‘zijn’ scholen. Daar hoort wat hem betreft bij dat leerkrachten zelf ook vaardiger moeten worden met nieuwe techniek. “Ik zet nu bijvoorbeeld een workshop op voor collega-leerkrachten, waarmee ze computervaardiger worden. Online werken is voor veel docenten nog steeds een beetje eng, terwijl ook in het onderwijs steeds minder op papier en meer digitaal wordt vastgelegd. We gaan werken met Google Classroom en ook leerlingen krijgen daarbij een rol om dit goed in te richten.”

 

Over Techportal

Techportal ontsluit informatie voor leerkrachten, schoolbestuurders, ondernemers en ouders over het versterken van het technisch (beroeps)onderwijs en activiteiten met een contextrijke leeromgeving. Via het Doeprogramma stimuleren wij samenwerking tussen scholen en bedrijven in de regio om de doelstellingen van het Techniekpact 2020 te realiseren.

Copyright © 2018 techportal.nl. All rights reserved. - Disclaimer