De FIRST LEGO® League is een schoolwedstrijd voor jongeren tussen de 9 en 15 jaar. De competitie daagt uit om de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken aan de hand van verschillende opdrachten. De opdrachten worden elk jaar opgehangen aan een thema en gedefinieerd in de jaarlijks wisselende challenge. De kinderen werken in teams van maximaal tien deelnemers om de opdrachten zo goed mogelijk te vervullen en laten het resultaat zien tijdens regionale en nationale finales.

FIRST LEGO® League in Noord-Holland

De provincie Noord Holland is verdeeld in twee regio's waar teams het tegen elkaar opnemen, te weten Noord Holland Noord en Noord Holland Zuid. De competites vinden plaats bij respectievelijk Inholland Alkmaar en Inholland Haarlem. De winnaars gaan door naar de landelijke finale.
Opdrachten
De FIRST LEGO® League bestaat uit twee opdrachten. Elk jaar is er een ander thema, meestal gekoppeld aan een maatschappelijk probleem. De opdrachten zijn:

Opdracht 1: Ontwerp, bouw en programmeer een robot
De teams moeten een volledig autonome robot ontwerpen, programmeren en bouwen. Daarbij maken ze gebruik van het LEGO MINDSTORMS® systeem. De robot mag alleen geprogrammeerd worden met LEGO MINDSTORMS RCX, NXT, EV3 of RoboLab software (elke versie is toegestaan). Andere software is niet toegestaan. Patches, add-ons en nieuwe versies van de toegestane software van de makers (LEGO en National Instruments) zijn toegestaan. Tool kits, inclusief de LabVIEW tool kit, mogen niet gebruikt worden. Met deze robot moet tijdens de finaledagen wedstrijden worden gespeeld op een opdrachtenparcours, waarbij punten te verdienen zijn. Het parcours is zo ontworpen dat beginnende teams vrij eenvoudig punten kunnen halen. Voor gevorderde teams is het echter onmogelijk om alle punten in de wacht te slepen.

Opdracht 2: Voer je eigen onderzoek uit en presenteer de resultaten
De FIRST LEGO® League is meer dan alleen een robotwedstrijd. Elk team voert binnen het jaarlijkse thema een eigen onderzoek uit over de maatschappelijke rol van techniek en technologie en presenteert de uitkomst tijdens de regionale en landelijke finale. Bij het uitvoeren van het onderzoek wordt van de kinderen verwacht dat ze zelf initiatief nemen. En met behulp van verschillende bronnen op zoek gaan naar een probleem waar huidige wetenschappers en ingenieurs vandaag de dag mee te maken hebben. Vervolgens moeten de kinderen zelf op zoek naar een creatieve oplossing, die ze vervolgens presenteren op de finaledagen.

Elk schooljaar ander thema

In schooljaar 23/24 is het thema MASTERPIECESM . Leerlingen gaan hun fantasie gebruiken om de kunstwereld opnieuw te bekijken. De teams bedenken nieuwe manieren om kunst te creëren en verspreiden over de hele wereld. Bekijk de video.

Meedoen?

Team inschrijven doe je hier 
Lees meer:: firstlegoleague.nl

Vragen? Stuur een mail
Regiocoördinator NHN: Miriam Lof
Regiocoördinator NHZ: Niels van de Zwet
Share by: