STEAM Cup
De STEAM Cup is een landelijke competitie voor teams van scholen in voortgezet onderwijs en het mbo. Leerlingen en studenten ontwikkelen 21e-eeuwse, digitale vaardigheden en ontdekken dat technologie (Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics, kortweg STEAM) een belangrijke rol speelt om alledaagse problemen op te lossen.
Oplossing bouwen met een Micro:bit
Elk jaar is er een nieuw thema waarbinnen de leerlingen een oplossing bedenken voor een probleem. Het thema is altijd gelinkt aan een van de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. ‘All together now’ is het thema van schooljaar 2024-2025. Hoe kunnen we bijdragen aan een inclusieve wereld voor iedereen? Leerlingen kunnen hun 21-eeuwse en digitale vaardigheden inzetten bij het vinden van een oplossing. In het bijzonder worden ze uitgedaagd om een prototype van hun oplossing te bouwen met een Micro:bit.
Docententraining en lessenserie
Voor deze challenge heb je als docent geen digitale voorkennis nodig. Als je met een team meedoet krijg je een training en ontvang je de benodigde materialen. De duur van deze competitie is twaalf lesuren. De organisatie verzorgt het lesmateriaal voor je. Ook geven we je ook nog een training met hardware. Graag verwelkomen we je bij één van de trainingen voor de docenten!
Breens Network
De STEAM Cup is een initiatief van Breens Network en
IT-Randsteden.
Zo werkt het: Design Thinking
Leerlingen worden uitgedaagd om binnen een thema een oplossing te bedenken voor een probleem. Ze volgen de stappen van Design Thinking en komen zo stapsgewijs uit bij een oplossing. De deelnemers bouwen een prototype van hun oplossing met een Micro:bit en verschillende sensoren.
Eindpresentatie
Gedurende het proces maken de deelnemers een korte film waarbij de oplossing en het prototype de hoofdrol spelen. De filmpjes worden beoordeeld door een deskundige jury.
De tien beste oplossingen worden uitgenodigd voor de finale in Beeld & Geluid in Hilversum.
Lesserie en materialen
Voor scholen is er een lespakket dat bestaat uit modules over onder meer het belang van STEAM, de werking van Design Thinking en het bouwen van je eigen prototype.
Verder bevat het lespakket 10 Micro:bits + sensoren, een goIT-lespakket en 1 dag docententraining. Trainingen vinden plaats door heel Nederland
go-IT STEAM CUP
in beeld