WATERDICHT OF NIET?
De kinderen leren nadenken over systematisch en eerlijk onderzoek van verschillende materialen. Ze leren welke eigenschappen textiel moet hebben om waterdicht te zijn.
WATERDICHT OF NIET?
Als de kinderen na een regenachtige ochtend in de klas zijn, vraag dan eens wie er nu met natte kleding in de klas zit. Wie had er een regenjas bij zich? Hield de jas je goed droog, of liet de jas na een tijdje toch water door? De kinderen bedenken en doen allerlei proeven om de effectiviteit van regenjassen te onderzoeken.

Lesdoel

De kinderen ervaren dat zij materialen kunnen onderzoeken en vergelijken. Ze leren nadenken over systematisch en eerlijk onderzoek van verschillende materialen, ze leren nauwgezet verzamelen van gegevens, overzichtelijk registreren en daar conclusies aan verbinden. Ze leren welke eigenschappen textiel moet hebben om waterdicht te zijn.

Meer informatie

Je zou het onderzoek een vervolg kunnen geven door een stuk textiel dat heel makkelijk water doorlaat waterdicht te krijgen. Dat kan met een slecht werkende oude regenjas of met allerlei andere soorten textiel die niet waterdicht zijn. Er zijn natuurlijk producten te koop die daar speciaal voor bedoeld zijn, maar doen ze ook wat ze beloven? Doe een vergelijkend warenonderzoek. Maar misschien bedenken de kinderen ook andere oplossingen?

SPECIFICATIES

Groep

Groep 6 | Groep 7 | Groep 8 |

Soort les

Onderzoeken en ontwerpen

Wereld van Techniek

Energie, Water & Veiligheid |

Kerndoelen

42 | 44 | 45 |

Lescode (productcode)

678-015 WT

Download de lesbrief