Scholen-raceteams combineren nieuwe techniek, ondernemerschap en drive
mrt. 24, 2021

De race om contextrijk onderwijs
Deel 1: De opkomst van elektrisch racen in het techniekonderwijs

Scholen die hun leerlingen echt willen uitdagen, stellen teams samen rond elektrische kit-cars. Een perfecte manier om multidisciplinaire samenwerking te combineren met contextrijk onderwijs.


ZONHOVEN, BELGIË - Een opstapje naar echte formule-races? Je hoeft geen coureur te zijn om veel te leren van je ervaring in een scholenteam van de ERA Cup. ERA staat voor Electric Racing Academy. We spreken met Dieter Vanswijgenhoven, technisch directeur van dit Belgische bedrijf, gevestigd bij circuit Zolder, net over de grens bij Maastricht.

ERA ontstond vanuit het idee om educatie te combineren met autosport en elektrisch rijden. “Wie verder wil in de autosport, begint normaal gesproken met kartraces en stroomt vanaf een jaar of 16 door naar een echte, grote formulewagen, meestal de Formule 4. Dit is ook een mooi werkveld voor techniekstudenten, want in de motorsport vinden natuurlijk aan de lopende band innovaties plaats. Op een gegeven moment ontdekten we dat veel studenten liever niet meer met een verbrandingsmotor werken. Ze wilden ervaring opdoen met innovaties in elektrisch rijden. Daarom ontwikkelden we de ERA-formulewagen, helemaal elektrisch en gebaseerd op de Formule 4, compleet met echte races voor technische studenten van universiteiten en hogescholen.”

Nu ook voor vo
Technische studententeams kunnen hun innovatieve ideeën op deze formulewagen loslaten en tegen elkaar racen op grote circuits. Dat blijkt zo’n goede leerschool te zijn, dat ERA ook een formule heeft ontwikkeld voor scholieren van het voortgezet onderwijs. “De autosport is altijd een uithangbord geweest voor het nieuwste van het nieuwste in de autobranche. Elektrisch rijden is is de techniek van de toekomst, dus wij vonden dat een mooi vertrekpunt om ook het voortgezet onderwijs hiermee in contact te brengen. Onze droom is dat straks tijdens de elektrische formuleraces tegelijkertijd in de paddock door leerlingenteams wordt gewerkt aan hun kit-car, de ERA Cup car.”

In eerste instantie startte ERA met Greenpower-wagentjes. Deze kwamen uit de UK, maar door allerlei veranderingen zoals de Brexit werd de import steeds lastiger, verklaart Dieter. “Daarom begonnen we met onze eigen kit-car. Onze wagen heeft veel vernieuwingen ondergaan en is eigenlijk moderner, beter geschikt om mee te racen. ‘Onder de motorkap’ vind je dezelfde elementen als de formulewagen, alleen kleinschaliger.” De ERA Cup cars rijden op echte kartbanden. En waar de Greenpower alleen een aan/uit-knop op het stuur heeft, kent de kit-car van ERA een gaspedaal en rem. “Daardoor ben je als rijder meer in control”, legt Dieter uit. Door de lage ligging ziet hij er al echt uit als een formulewagen. Buiten de motor, de batterij en veiligheidsaspecten mogen de leerlingen er nog van alles aan veranderen. “Laat ze maar lekker nadenken, plannen maken en het ook echt uitvoeren. Ik weet zeker dat dit mooie lesprogramma’s oplevert.”

Alle scholenteams welkom
Zijn er dan twee soorten kampioenschappen naast elkaar, de Greenpower- en de ERA-cup? “Ja dat is geen probleem. Technisch lijken de wagens veel op elkaar, maar we voeren wel aparte races uit. Scholen met een Greenpower zijn van harte welkom bij de ERA-cup. En op termijn willen we een conversiekit uitbrengen, waarmee scholen hun Greenpower kunnen ombouwen naar een ERA-Cupwagen. Weer een manier om techniekonderwijs te stimuleren.”

Inmiddels zijn er al 20 ERA Cup cars onder handen van technische scholenteams, vaak bestaand uit vmbo-leerlingen. ERA wil voor deze teams in elke regio in ieder geval een keer per jaar een wedstrijd organiseren. Zo is er in Nederland op 18 juni een trainingsdag bij het Martinus college, met een programma voor ERA Cup en Greenpower.

Tip voor scholen
Heeft Dieter tot slot nog een advies aan aan scholen die ook willen beginnen met een ERA Cup car? “Just do it! Het is gewoon heel erg leuk en goed voor de ontwikkeling van leerlingen. Een leerrijke ervaring. Ook omdat je zelf je sponsors moet werven. Misschien is dat wel mijn belangrijkste advies: richt ook een leerlingenteam op voor promotie en sponsoring. En begin pas als de aanschaf van jullie wagen echt is gefinancierd. Dat is de beste fundering onder elk raceteam…”

Meer weten over de ERA Cup? Begin bij deze website: eracup.net.

“De ERA Cup is een mooie manier om in de praktijk te leren werken aan een racewagen, en aan de hand van een raceteam te ervaren hoe je met elkaar samenwerkt.”

Dieter Vanswijgenhoven, Electric Racing Academy





De race om contextrijk onderwijs


Dit artikel is deel 1 van een drieluik over contextrijk onderwijs en de kracht van elektrisch racen. 



Binnenkort op Techportal:


Deel 2: Een raceteam op school stimuleert multidisciplinair denken en doen

Elektrische kit-cars brengen leerlingen in contact met techniek van de toekomst. Hoe laat je ze in een echt raceteam met verschillende disciplines samenwerken? PCC Alkmaar stelt teams samen met leerlingen uit vmbo en havo.


Deel 3: Echte lesprogramma’s gekoppeld aan scholenraces met elektrische kitcars.

Vmbo-platform stelt complete lesprogramma’s samen voor techniekonderwijs. Ze zien een mooie combinatie met elektrische kitcars die leerlingen zelf kunnen ombouwen. Daar komen allerlei technieken én lesbrieven aan te pas.


Deel dit nieuwsbericht

Share by: