STO Waterland creëert op middelbare scholen techniekprogramma voor basisscholen
mrt. 10, 2020

Met een DOE-programma en een Wetenschap- & Technologieprogramma slaat Sterk Techniek Onderwijs (STO) Waterland een brug tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Wij spraken Jeanine van Schendel, programmamanager STO en adjunct-directeur op de Triade in Edam.

“De samenwerking met het basisonderwijs is voor ons enorm belangrijk. Zonder het basisonderwijs belanden er uiteindelijk ook geen leerlingen op het VMBO en MBO. Leerlingen moeten op jonge leeftijd in aanraking komen met techniek en technologie, want onbekend maakt onbemind” legt Jeanine uit.

Belangrijke rol voor het voortgezet onderwijs

Scholen, en specifiek technische voortgezet onderwijsscholen, spelen hier een belangrijke rol in omdat zij de kennis hebben. Jeanine: “Waar er vroeger veel meer in schuurtjes met opa geknutseld werd is dat tegenwoordig veel minder. Om toch de leerlingen met techniek in aanraking te laten komen en zo ook de manuele intelligentie te activeren en het talent bij leerlingen te ontdekken moeten scholen in het voortgezet onderwijs hun rol pakken.”

Al meer dan drieduizend werkstukken

Vanuit ons STO is er een programma ontwikkeld dat op drie verschillende middelbare scholen binnen het STO wordt uitgevoerd. Het programma is op de Triade al begonnen en gaat op de andere scholen van STO Waterland volgend jaar echt starten. Jeanine vertelt: “Er is op dit moment een tweeledig programma. In het DOE-programma kunnen basisscholen uit een groot aantal opdrachten kiezen die ze op de VO-scholen kunnen doen. Ook is er een Wetenschap- en Technologieprogramma in ontwikkeling waar we samen met de basisscholen een leerlijn ontwikkelen die gedeeltelijk op de basisscholen plaats vindt en gedeeltelijk op de VO-scholen. Deze ontwikkeling is in volle gang. Bij ons zijn er vanaf september al meer dan drieduizend werkstukken gemaakt en zijn er al 132 groepen langs geweest!”

STO Waterland

Erkenning voor de technische sector

Iedere school geeft zijn eigen invulling aan het programma. Jeanine: “Op de Triade richten we ons vooral op techniek, meer dan op technologie. Dingen maken, oog- hand coördinatie, dus de manuele intelligentie triggeren, vinden we enorm belangrijk. Leerlingen trots laten zijn op wat ze kunnen, op wat ze maken, op wat ze achterlaten, staat voor ons centraal. Hoe gaaf is het als je een huis kan bouwen, als jij de muur metselt, als jij een dak maakt. En waar zouden we bijvoorbeeld zijn zonder loodgieters? Niet iedereen gaat in de toekomst met drones en robots werken, ook diegene die de “harde” techniek in gaan verdienen erkenning en trots.”
“Daarnaast willen we leerlingen de nieuwe technieken natuurlijk niet ontnemen” legt Jeanine uit. “Programmeren, met drones werken, robotiseren, 3D printen, lasersnijden al dat soort dingen bieden we als STO ook aan. Voor de Triade geldt dat we een afspraak hebben gemaakt dat leerlingen hiervoor terecht kunnen bij het Don Bosco College in Volendam, en ook het Gerrit Rietveld in Purmerend biedt een combinatie van deze zaken aan.”

Klaar voor techniek in de klas

Natuurlijk is er ook aan de juffen en meesters gedacht. “Zij zijn al enorm techniek minded alleen missen zij vaak de faciliteiten en de kennis. Ze zijn ook erg enthousiast om bij ons op bezoek te komen. Daarnaast vindt er binnen het Wetenschap- en Technologieprogramma ook scholing van de basisschooldocenten plaats zodat zij het programma ook echt kunnen verwerken in hun curriculum” aldus Jeanine.
Ook meedoen met dit leuke programma? Scholen kunnen zich aanmelden door contact op te nemen met Jeanine.

Deel dit nieuwsbericht

Share by: