Campagne prikkelt jeugd te kiezen voor techniek
jan. 22, 2021
HOORN – Vanaf vrijdag 22 januari zijn op social media korte animaties te zien die leerlingen van basisscholen moeten triggeren om voor een technische opleiding te kiezen. Techportal sprak met Gerben Bakker, projectleider TechniekPact west-Friesland en namens de betrokken scholen en bedrijven opdrachtgever voor de campagne.
Bekijk de animaties
“Met de campagne willen wij meer kinderen van het basisonderwijs prikkelen om te kiezen voor en opleiding en carrière in de techniek’, begint Bakker zijn toelichting op de campagne. “Om dit te bereiken willen we de techniek laten zien als een brede en gedegen keuze die volop uitdagingen biedt voor ieder kind. Of je nu voor de bouw, zorg of groene sector kiest; overal neemt techniek een steeds grotere rol in.”
 
Vier thema’s
Om de afwisseling en uitdaging in de techniek te laten zien zijn er vier scripts ontwikkeld. In de basis is elk script geworteld binnen minimaal één van de betrokken scholen. De campagne bestaat uit filmpjes van ongeveer 90 seconden waarmee we leerlingen prikkelen met iets geks, een mooi verhaal over techniek en hen laten kennismaken met zowel een school als een technisch bedrijf. De vier verhaallijnen zijn bouw, robotica, zorgtechnologie en groene techniek. Vanwege de vertraging door Corona is de filmcampagne helaas iets vertraagd. Om toch het keuzemoment in de winter van 2021 niet te missen zijn er als voorloper op de films animaties rond dezelfde thema's gemaakt. Zowel de animaties als de films verwijzen naar de landingspagina www.techniekdoethet.nl die richting geeft in de studiekeuze en een brug vormt naar www.techportal.nl.
 
West-Friesland
De vier West-Friese vmbo’s en de bedrijven waarmee zij samenwerken zijn opdrachtgever van de campagne. “Deze scholen hebben een uiteenlopend aanbod aan techniek profielen en keuzevakken. Echter, elke school beschikt over een technisch hart. Of het nu een traditionele LTS of een groene school betreft. In de campagne vinden wij het van belang dat elke vmbo zichzelf herkent en van daaruit ondersteunt en uitdraagt. De campagne loopt tot en met 2023, waarbij wordt gepiekt op momenten dat leerlingen van het basisonderwijs hun vervolgonderwijs kiezen.“
 
Ook in andere regio’s
Of de campagne ook buiten West-Friesland gebruikt kan worden? Ja dat zou goed kunnen,’ zegt Bakker. “De STO regio West-Friesland werkt op tal van terreinen al samen met de andere STO-regio’s en RIF-projecten in Noord-Holland. Het gebruik van Techportal als online knooppunt voor onderwijs en techniek en het jaarlijkse congres zijn hier voorbeelden van. Dus waarom zouden anderen niet bij deze campagne kunnen aanhaken? 
 
Geinteresseerden kunnen contact opnemen met Gerben Bakker

Deel dit nieuwsbericht

Share by: