SKO West-Friesland lanceert Toekomstlessen
mrt. 27, 2024

ALKMAAR - Stichting SKO West-Friesland lanceerde 20 maart nieuw lesmateriaal: Toekomstlessen. Een bundeling van opdrachten op gebied van leesvaardigheid, rekenen, biologie, techniek en design. Elke Toekomstles is gekoppeld aan een thema en aan (een van) de 7 werelden van techniek. 

Ruim 450 leerkrachten en medewerkers van de stichting SKO West-Friesland kwamen bijeen in het AZ stadion voor hun jaarlijkse studiedag. Zij volgden onder meer workshops, over bionica, rust & veiligheid in de klas en het vergroten van de betrokkenheid bij leerlingen. Aan het einde van de workshop over bionica werd gastspreker Ylva Poelman verrast door Ed Stoete, onderwijsvernieuwer van SKO-West Friesland. Ook de aanwezige journalist Dirk-Jan Prins werd naar voren gehaald. Poelman en Prins kregen uit handen van Stoete de proefdruk van deel 1 uit de serie Toekomstlessen.


Verwondering

Poelman is natuur- en sterrenkundige. Zij geeft prachtige voorbeelden hoe in bijna vier miljard jaar biologische oplossingen zijn ontstaan die we nu kunnen gebruiken als inspiratie voor menselijke toepassingen (bionica). Dirk-Jan Prins is fotograaf/journalist. Ook hij laat zich verwonderen door de natuur. In zijn artikelen verklaart hij hoe de natuur allerlei zaken mogelijk maakt. “De verhalen van Ylva en Dirk-Jan waren voor mij de inspiratie om te beginnen met de Toekomstlessen,” zegt Stoete. “Verwondering is namelijk een perfecte basis voor je leerprocessen. Elke Toekomstles bevat onder meer een verrassend leesverhaal van Dirk-Jan en een bionica-opdracht van Ylva Poelman.


7 Werelden van Techniek

Deel 1 uit de serie Toekomstlessen speelt zich af in de wereld van Ontwerp, Productie & Wereldhandel. De focus ligt vooral op ontwerpen. De les bevat een mooi leesverhaal hoe mensen steeds sneller en zuiniger kunnen vliegen door goed te kijken naar meeuwen en albatrossen. 


O&O leren

Met behulp van de Toekomstlessen gaan de leerlingen op onderzoek om antwoord te krijgen op vragen als waarom en hoe. En er zijn opdrachten om die antwoorden meteen toe te passen. Stoete: “Op deze manier koppelen wij de natuur aan lezen, rekenen, het oplossen van problemen, techniek, innovatie en design. Toekomstlessen zijn bovendien goed te koppelen aan veelvoorkomende thema’s en passen bij elke lesmethode. Ideaal om heel breed les te geven in een tijd dat het onderwijsprogramma heel vol zit.”


Delen

De Toekomstlessen zijn samengesteld door het educatieteam van SKO West-Friesland. Het bovenschoolse team bestaat naast initiator Ed Stoete uit Roy Mol, Leon Oudhoff en Mike de Munk. Het eerste boekje is nu in proefdruk. Het is de bedoeling om voor de zomervakantie de overige deeltjes te publiceren, zodat de basisscholen van SKO West-Friesland er in het nieuwe schooljaar mee kunnen werken. Via de database in techpotal.nl komen de Toekomstlessen ook beschikbaar voor andere scholen.

 

Deel dit nieuwsbericht

Share by: